dissabte, 8 d’abril del 2017

Literatura i escola. Lara Reyes: El foment de la lectura a les escoles

Us animo a escoltar aquesta presentació d'una mestra, Lara Reyes, molt compromesa amb la lectura i sobre tot en l'introducció de la literatura a l'escola, anar més enllà del gust per a la lectura.


Aquesta presentació està realitzada a Mallorca, jo l'he escoltat a Sta. Coloma de Gramanet uns mesos després d'aquesta gravació. A mi personalment m'ha agradat molt. Espero que a vosaltres també.

Altra cosa que os volia comentar, per aquells que em seguiu (lectors potencials), és que m'ha sorprés molt que coses que jo fa anys que practico amb els meus alumnes des que faig de mestra, ja més de 30 anys, com una cosa habitual a les meves classes, és la manera de compartir la lectura amb els meus alumnes, estigui actualment de moda. Em refereixo a llegir davant els nens tot tipus de lectures tan en català com en castellà, que avui dia reb el nom de "modelatge" i que quan jo estudiava els neus profes de la "Uni" en deien "fer de model" als alumnes. Ells argumentaven que si nó li llegiem en veu alta mai aprendrien a llegir bé. Deien "si no li llegeix el mestre", hi hauràn moltes criatures que no hauràn experimentat el plaer que dona que algu els llegeixi en veu alta, i així a la vegada podràn aprendre d'un bon model.
Sino els ensenyem els/les mestres a llegir bé cada tipus de text diferents que treballem a l'aula per practicar la seva forma d'escriure, i ens oblidem del que és més important com és la seva lectura. Qui els ensenyarà a llegir bé tot tipus de text per a facilitar la seva comprensió?. Doncs la resposta és clara, llegim nosaltres als nostres alumnes en veu alta, tal i com ens ensenyaven abans en la diplomatura de magisteri, com ens deien abans de totes aquestes reformes.
Això també em fa reflexionar i pensar que tan malament no ho feiem abans, que es cert que tot es renova, però que hi ha valors i formes de fer que han persistit en el temps i que pel fet de ser "uns profes més moderns" hem deixat de practicar. No sóc retrograda ni estic en contra del canvi, però també he vist tantes reformes i canvis que no ens han ajudat gens a la pràctica real amb els nostres alumnes. Aquest és un debat recurrent al meu claustre, tants canvis, tantes noves lleis d'educació, tantes formes noves de fer. Per a què? per a obtenir els mateixos abandonaments i fracasos escolars que quan hi havia EGB?.
Si algú sap la resposta la pot escriure a comentari que estaré encantada de llegirla i sobre tot de reflexionar el pensament d'altra col·lega.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Et demano la teva col·laboració amb el bloc deixant escrit el que opines sobre les meves publicacions. Gràcies per endavant amb la vostra participació..